تغییرات در مقادیر A1C در طول زمان ممکن است با ابتلا به بیماری های قلبی مرتبط باشد

شواهد روزافزون نشان می دهد که تغییرپذیری در مقادیرA1C ، ممکن است شما را در معرض خطر بیشتری برای سکته مغزی و بیماری های قلبی قرار دهد. یک مطالعه ی اخیر نشان داد که تغییرپذیری سطح A1C یک فرد در طول زمان می تواند با خطر ابتلای او به عوارض مرتبط با دیابت مانند بیماری های قلبی، مرتبط باشد.

در این مطالعه، داده های الکترونیکی از سوابق بهداشتی تقریباً 30هزار فرد مبتلا به دیابت نوع 2 از سال 2013 تا 2018 در جنوب شرقی لوئیزیانا مورد بررسی قرار گرفت. افرادی در این مطالعه وارد شدند که در طی دو سال از تشخیص دیابت خود حداقل چهار اندازه گیریA1C  داشتند و در آن دوره ی دو ساله یا سال قبل از تشخیص، هیچ عارضه مرتبط با قلب نداشتند. 59٪ از افراد شرکت کننده در این مطالعه سفید پوست و 41٪ آفریقایی آمریکایی بودند.

یافته های این مطالعه

این مطالعه چندین یافته کلیدی داشت:

•         طی یک دوره پیگیری حدود چهار ساله ، 3،746 شرکت کننده (13 درصد) به بیماری قلبی مبتلا شده اند.

•         طی یک دوره پیگیری حدود سه سال و نیم ، 2،348 شرکت کننده (8درصد) به بیماری عروق کرونر قلب مبتلا شدند.

•         در طی یک دوره پیگیری حدود چهار ساله، 1851 شرکت کننده (6 درصد) سکته مغزی کردند.

محققان بین تغییر پذیری بیشتر در مقادیرA1C ( تغییرات بیشتر با گذشت زمان) و خطر بیشتر برای ابتلا به عوارض قلبی ارتباطی را یافتند. محققان معتقدند که تعداد موارد بیشتر افت شدید قند خون(افت قند خون شدید، معمولاً به قند خون زیر 54 میلی گرم در دسی لیتر اطلاق می شود) ممکن است به توضیح رابطه ی بین تغییرپذیری سطح A1C و خطر بیماری قلبی کمک کند، اگرچه این امر به طور قطعی مشخص نشده است.

توجه به این نکته مهم است که عوامل زیاد دیگری نیز ممکن است در تغییرپذیری A1C نقش داشته باشند، از جمله بالا بودن سطح کلی قند خون، داروهای دیابت و خصوصیات جسمی فرد. تیم تحقیقاتی دریافت که ارتباط تغییرات A1C با بیماری قلبی در افرادی که تحت درمان با داروهایی با مزایای محافظت قلبی هستند- مانند آگونیست هایGLP-1  یا مهار کننده هایSGLT-2 - کمتر است.

این مطالعه برخی از اطلاعات مهم را در اختیار ما قرار داد:

•         کاهش نوساناتA1C ، ممکن است به جلوگیری از بیماری های قلبی کمک کند. یک هدف خوب این است که سعی کنید A1C خود را به هدفی که با تیم مراقبت های بهداشتی خود تعیین کرده اید برسانید، یا اگر A1C شما در مقدار هدف قرار دارد، تمام تلاش خود را انجام دهید تا با گذشت زمان از نوسانات زیاد در سطح کلی قند خون خود و درنتیجه در مقادیر A1C، جلوگیری کنید.

•         از میان گزینه های درمانی، آنهایی را در نظر داشته باشید که از قلب محافظت می کنند و کمک می کنند تا سطحA1C  شما پایدار بماند. داروهای آگونیست GLP-1 و داروهای مهارکنندهSGLT-2 ، به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 توصیه می شود تا TIR[1] یا مدت زمان بودن قند خون در محدوده هدف در طول روز​​ را افزایش دهند، A1C را کاهش دهند و خطر بسیاری از پیامدهای مربوط به قلب را کاهش دهند.

•         مقدار  A1C، نشان دهنده ی مقدار متوسط ​​قند خون شما در طی دو تا سه ماه است. از طرف دیگر، کنترل مداوم قند خون(CGM) ، تصویری کامل تر از چگونگی تغییر غلظت قند خون به صورت روزانه ارائه می دهد و می تواند به شما کمک کند تا بر چگونگی کاهش سطح قند خون خود تمرکز کنید. اگر شما تحت درمان با انسولین یا داروهای دیگر کاهنده ی قند خون مانند سولفونیل اوره ها(SFU)  هستید، ممکن است در معرض خطر افت شدید قند خون باشید و استفاده از دستگاه های سنجش مداوم قند خون می تواند به شما در کاهش خطر افت شدید قند خون کمک کند. برای استفاده از CGM، با متخصص بهداشت خود صحبت کنید.

محدودیت های این مطالعه

این مطالعه محدودیت های زیادی داشت. به عنوان مثال، اطلاعات دموگرافیک خاصی در مورد شرکت کنندگان از جمله سطح تحصیلات، مدت زمان دیابت و درآمد خانواده ها نداشت. همچنین فاقد اطلاعات در مورد عوامل خطر مانند سابقه خانوادگی دیابت و سایر بیماری های مزمن و همچنین عادات غذایی و ورزشی بود. سرانجام، از آنجایی که این مطالعه با بررسی اطلاعات الکترونیکی سوابق بهداشتی گروه خاصی از مردم جنوب شرقی لوئیزیانا انجام شده است، نتیجه گیری آن ممکن است در مورد جمعیت وسیع تری قابل استفاده نباشد.

این مقاله بخشی از مجموعه ای از مطالعات در مورد time in range است .بنیادdiaTribe ، با همکاری ائتلافTime in Range ، متعهد شده اند که به افراد دیابتی و مراقبان آنها کمک کنند تا درک بهتری از مدت زمان در محدوده ی هدف بودن قند خون(time in range) بدست آورند تا بیماران از حداکثر سلامت و کیفیت خوب زندگی برخوردار شوند.

منبع:

https://diatribe.org/changes-a1c-may-be-related-heart-disease

 



[1]Time in Range